کارگاه آموزش مجسمه سازی پارتین باستان

Auguste-Rodin-اگوست-رودن

رُدَن RODIN (Auguste-Rodin-اگوست-رودن) (François Auguste René Rodin) (Auguste Rodin)

اٌگوست پیکره ساز فرانسوی، 1840-1917
مهم ترین مجسمه ساز سده ی نوزدهم به شمار می آید. با آنکه در زمان زندگانی به شهرتی کم سابقه دست یافت، کیفیتهای اساسی کارش بعدا شناخته شد.

Auguste-Rodin-اگوست-رودن

Auguste-Rodin-اگوست-رودن


در جوانی، ضمن اشتغال به بناآرایی، در کلاس های باری شرکت می کرد. نخستین سردیسهای مفرغی اش از جمله مرد بینی شکسته 1864 از سوی سالن رد شد. به بروکسل رفت تا مجسمه هایی برای ساختمان جدید مرکز معاملات سهام بسازد 1871.
از طریق مطالعه ی آثار موزه ها به تکمیل آموزش فنی خود پرداخت. در دیداری از ایتالیا 1875 - 1874، سخت تحت تاثیر جنبه های معنوی و صوری پیکره سازی میکلانژ قرار گرفت. چندی بعد، مجسمه ای با عنوان عصر مفرغ 1877 را به نمایش گذاشت. این مجسمه چنان جاندار به نظر می آمد، و چنان از میثاقهای آکادمیک دور بود که ردن - رودن را به قالبگیری از روی مدل زنده متهم کردند. او برای رد این اتهام، مجسمه ی یحیی معمدان را بزرگتر از اندازه ی طبیعی ساخت 1880 - 1878.
چند سالی در کارخانه های چینی سازی به کار مشغول شد 1882 - 1879.
در همین زمان، کار عظیم دروازه های دورخ را برای موزه هنرهای تزیینی آغاز کرد 1880 که ناتمام ماند. ولی برخی عناصر آن صورت مجسمه ای مستقل را به خود گرفتند مثلا: متفکر 1880.
ردن - رودن - رُدَن انجام سفارشهای مهم  بعدی همواره با مخالفت محافل رسمی روبرو بود. چنانکه مثلا، مجسمه بالزاک او جنجال برانگیخت، و سالها پس از مرگش به قالب مفرغی درآمد 1939. با اینجال، در آستانه ی سده بیستم، معروفیت رُدَن-ردن-رودن (Auguste-Rodin-اگوست-رودن) به اوج رسید.
اهمیت رُدَن در مجسمه سازی همانند اهمیت امپرسیونیست ها در نقاشی اروپایی است.
او با درک ویژگیهای ماده کار و شکل سه بعدی مجسمه، جان تازه ای به این هنر بخشید. ولی بر خلاف امپرسیونیست ها نتوانست هنر تجسمی را از بار ادبی رها سازد.
او شکل دهی (با مواد نرم) را برتر از کنده کاری (روی مواد سخت) می دانست، و به نمایش حرکت و حالت بسیار اهمیت می داد.

در بسیاری از آثار متاخرش از حرکتهای رقص مایه گرفت.
در بهترین مجسمه های مفرغی و مرمرین خود، که غالبا میکلانژوار آنها را نیمه تمام رها می کرد، به بیان عاطفی قوی دست یافت.
تسلط او بر ترکیب بندی با محتوای روانشناختی در آثاری چون آزاد مردان شهر کاله 1886 رخ نمود.
در مجسمه بالزاک 1894 - 1893، به منظور تاکید بر حجمهای سترگ در هم تنیده، از هرگونه نمایش جزییات چشم پوشید.
نحوه برخورد او با مسئله فضا در آثاری چون خنیاگر دوره گرد 1909، مقدمه ای بود بر آنچه که در مجسمه سازی سده بیستم اهمیت اساسی یافت.
نفوذ رُدَن (Auguste-Rodin-اگوست-رودن) بر مجسمه سازان نسل بعد بیشتر بدان سبب بود که وی توانست دو جریان رئالیسم و سمبلیسم سده نوزدهم را در هم آمیزد.
از جمله دیگر آثارش:
حوا 1881
بوسه 1886
ایریس 1891 - 1890
بالاتنه بالزاک 1895 - 1893

Auguste-Rodin-اگوست-رودن

Auguste-Rodin-اگوست-رودن

 

Auguste-Rodin-اگوست-رودن

Auguste-Rodin-اگوست-رودن

Auguste-Rodin-اگوست-رودن

Auguste-Rodin-اگوست-رودن

Auguste-Rodin-اگوست-رودن

Auguste-Rodin-اگوست-رودن

Auguste-Rodin-اگوست-رودن

Auguste-Rodin-اگوست-رودن

 


Auguste Rodin - Sculptor - Biography
تهیه کننده : مرجان نجفی
منبع: دایرة المعارف هنر رویین پاکباز
تصاویر بر گرفته از: en.wikipedia