کارگاه آموزش مجسمه سازی پارتین باستان

مجسمه-برنز

مجسمه های برنز

 

برنز از آلیاژ تشکیل شده، آلیاژ مس که معمولا با قلع 12 تا 12/5 درصد و اغلب با فلزات دیگری مثل آلومینیوم، منگنز، نیکل یا روی و گاهی نیز با فلز یا غیر فلزاتی مثل آرسنیک، فسفر یا سیلیکون

این فلزاتی که اضافه میشود، طیف وسیعی از آلیاژها را تولید میکنند که ممکن است به تنهایی سخت تر باشند و یا خواص مفید دیگری مانند سفتی، انعطاف پذیری را داشته باشند.

 

دوره باستان شناسی، دوره ای بود که در آن برنز سخت ترین فلز در کاربردهای گسترده بوده است، به همین خاطر به عصر برنز معروف میباشد.

آغاز عصر برنز در هند و اوراسیای غربی به طور مرسوم به اواسط هزاره چهارهزار سال قبل از میلاد و اوایل هزاره ی دوم قبل از میلاد در چین می رسد.

عصر برنز پس از عصر 1300 قبل از میلاد مسیح آهن آغاز شده و تا حدود 500 سال قبل از میلاد به اکئر اوراسیا رسیده بود، اگر چه برنز همچنان بسیار بیشتر از آنچه در دوران مدرن بوده، استفاده میشود.

 از آنجا که مجسمه های تاریخی غالبا از برنج ( مس و روی ) و برنزهایی با ترکیبات مختلف ساخته می شدند، موزه مدرن و توصیف های علمی از اشیاء قدیمی تر به جای فزاینده از اصطلاح تعمیم یافته آلیاژ مس استفاده میشود.


مجسمه برنزی - کارگاه مجسمه سازی پارتین باستان

Chinese ritual bronze, a Late Shang dǐng

 

مجسمه برنزی - کارگاه مجسمه سازی پارتین باستان

Benin bronze of a woman's head

مجسمه برنزی - کارگاه مجسمه سازی پارتین باستان

9th-century bronze vessel in form of a snail shell excavated in Igbo-Ukwu,(part of igbo tribe in Nigeria)

 

و اما مجسمه های برنزی

برنز محبوب ترین فلز برای مجسمه میباشد.

آلیاژهای برنز معمولی قبل از تنظیم کمی خاصیت غیر محمول و مطلوب دارند و به این ترتیب به بهترین نحو، جزییات یک قالب را پر میکنند و بعد از اینکه خنک شدند، کمی خرد میشوند و از قالب به راحتی جدا میشوند.

مجسمه های برنزی خصوصیات عدم شکنندگی را در مقابل مجسمه های سرامیکی یا مجسمه های سنگی مانند مجسمه های مرمر دارند.

 

از اونجا که برنز رو میشود ذوب کرد و در جنگ و ساخت مهمات در قدیم استفاده میشدند، به همین منظور تعداد خیلی کمی مجسمه های برنزی باقیمانده اند.

در صورتی که بیشتر از گذشته مجسمه های سنگی و سرامیکی مانده است.

 

 مجسمه برنزی - کارگاه مجسمه سازی پارتین باستان

برنز مایع با دمای 1200 درجه سانتیگراد در قالب ریخته گری خشک و خالی ریخته می شود

 

در زیر تعدادی از مجسمه های برنزی معروف آمده است با توضیح لاتین

 

Victorious Youth

 

مجسمه برنزی - کارگاه مجسمه سازی پارتین باستان

 

 

The Victorious Youth, also known as Atleta di Fano, or Lisippo di Fano is a Greek bronze sculpture, made between 300 and 100 BCE, in the collections of the J. Paul Getty Museum, Pacific Palisades, California.

On its first rediscovery Bernard Ashmole and other scholars attributed it to Lysippos, a grand name in the history of Greek art; modern concerns are less with such traditional attributions than with the original social context: where the sculpture was made, for what context and who he might be.

 

The piece is a Greek bronze sculpture, made between 300 and 100 BCE.[1] The consensus is that the sculpture could date anywhere from the late fourth through the second century BCE. Carbon-14 dating does not further narrow the range.

 

 

The sculpture was found in the summer of 1964 in the sea off Fano on the Adriatic coast of Italy, snagged in the nets of an Italian fishing trawler, the Ferri Ferruccio.

Italian art dealers paid the fishermen $5,600 USD for it.The Getty Museum bought it from German art dealer Herman Heinz Herzer for almost $4M USD in 1977.

 

The sculpture may have been part of the crowd of sculptures of victorious athletes at Panhellenic Greek sanctuaries like Delphi and Olympia.

His right hand reaches to touch the winner's olive wreath on his head. The powerful head has led viewers to see it as a portrait; the head was cast separately from the lithe body.

The athlete's eyes were once inlaid, probably with bone, and his nipples are in contrasting copper.

 

The precise location of the shipwreck, which preserved this object from being melted down like all but a tiny fraction of Greek bronzes, has not been established; it seems most likely that a Roman ship carrying looted objects was on its way to Italy when it foundered.

The statue has been roughly broken off its former base, breaking away at the ankles.

 

The Italian government made repeated claims for the return of the sculpture, which the Getty Museum rejected as unfounded.

 

 

The Orator

 

مجسمه برنزی - کارگاه مجسمه سازی پارتین باستان

 

The statue called The Orator (English) is also known as L'Arringatore (Italian), Aule Meteli (Etruscan) or Aulus Metellus (Latin).

The sculpture was made out of bronze during the late second or the early first century BCE and is an Etruscan work of art.

Aulus Metellus was an Etruscan senator in the Roman republic, originally from Perugia or Cortona.

The Aulus Metellus sculpture was found in 1566 with the exact location being debated, but all sources agree the sculpture was found either in or around Lake Trasimeno in the province of Perugia on the border between Umbria and Tuscany, 177 kilometers (110 miles) from Rome.

 

The statue of Aulus Metellus is 179 cm in height ( or 5'10" in Imperial measurements).

The statue wears a toga exigua, consisting of a short sleeved tunic underneath a close fitting toga, slung over the left arm and shoulder while leaving the right arm free for movement.

The hem starts over the left ankle and heads diagonally upwards to above the right calf.

[disputed (for: vice-versa in photos)  – discuss] The statue also wears a pair of boots called calceus senatorius.

This type of foot wear was worn by senators and high ranking magistrates and it was distinguished by the red leather.

The Aulus Metellus statue stands in a contrapposto pose with one leg supporting the bulk of the statue's weight.

The statue's mouth is open to express that he is speaking[disputed (for: closed in photos)  – discuss] with his eyes fixed forward.

The hair of the statue is cut short and combed to the left.

The statue has its left arm resting at its side with the hand raised and opened slightly, while the statue's right arm is stretched out, bent at the elbow, its palm open and the fingers spread out.